Articol realizat cu sprijinul Ciel Romania, in cadrul programului de informare pentru contabili.
In ultima perioada functionarea trezoreriei unitatilor a fost in centrul multor verificari ANAF unele dintre ele finalizate cu amenzi si chiar cu suspendarea activitatii.
Pentru a evita astfel de situatii, este imperativ sa ai bine definit un proces de functionare a trezoreriei, personalul sa cunoasca regulile de lucru cu numerarul si documentele sa fie intocmite corect si la timp.
Nimic mai simplu sa realizezi acest lucru cu aplicatia CIEL, care a fost gandita astfel incat sa fie eliminate riscurile asociate acestei activitati iar timpul de operare sa fie redus la maxim.
Este foarte important sa inregistrezi la timp in registrul de casa intrarile si iesirile de numerar, astfel incat soldul registrului sa coincida cu numerarul existent faptic.
In Ciel poti face acest lucru in mai multe feluri :
1.Prin optiunea Documente->Trezorerie->Registru de casa:
Aici se pot introduce plati/incasari pentru documente anterior emise –de exemplu, facturi.
2.Prin nota contabila simpla , alegandu-se la tip jurnal : registru de casa.
3.Introducerea chitantei se face tot din Documente->Trezorerie->Chitanta
4.Introducerea raportului Z la sfarsit de zi se face din meniul Documente->Trezorerie->Incasare zilnica:
5.Introducerea cecurilor si a biletelor de ordin : Documente->Trezorerie->Efecte de incasat/platit :
Nota! Fiecare document are asociata si o nota contabila care se genereaza automat, astfel ca daca operezi in timp real documentele de gestiune a casieriei, vei avea si o situatie contabila la zi.
Cateva sfaturi utile :
- Emiteti toate documentele in timp real : bonuri, chitante, dispozitii de plata;
- Pastrati un exemplar al documentelor emise arhivat la registrul de casa;
- Verificati numerarul din casierie pentru a coincide cu soldul registrului de casa;
- Pentru e evita riscul de frauda este bine sa limitati cantitatea de numerar din casierie.
- Emiteti bonurile fiscale fiindca in ultima perioada controalele sunt din ce in ce mai dese. Bonurile trebuie emise pe suma reala .Iar in casa de marcat sumele existente trebuie sa se reconcilieze cu documentele emise.
- Daca sunteti raspunzator cu casieria unitatii nu acordati sume de bani fara documente justificative .